søndag 29. juni 2008

Dramatisk ulvemøte! Tjuvjakt??

Boksjø er et fantastisk villmarksområde. Under padleturen der i helgen stod begivenhetene i kø. Ganske nøyaktig kl. 22.00 står jeg plutselig ansikt til ansikt med en stor og velfødd ulv. Kun 100m fra meg har den stoppet opp og har satt de intense øynene i meg. Ca. 30 sekunder varer møtet og jeg står der hjelpeløs med vidvinkelobjektivet montert på kameraet. Jeg innser at denne unike fotomuligheten kommer til å gå fra meg. Ulven følger sporene sine tilbake langs bredden og forsvinner raskt inn i skogen.
Det som nå skjer opplevde jeg som ganske dramatisk. 5 minutter etter den forsvant i mørket hører jeg et skarpt rifleskudd. Etter ca. 30 sekunder til, smeller det to ganger tett på hverandre.
Skuddene kommer fra åskammen som ulven hadde retning mot. I perioden før jeg så ulven og etter jeg mistet den av syne hørte jeg hunder bjeffe i nærheten. Jeg ringte politiet og varslet om hendelsen. Snakk om antiklimaks!

Jeg var morgenen etter på vei for å ta noen bilder av et strandsnipepar, da jeg plutselig ser noe bevege seg ved elevebredden 300m unna. Denne gangen har jeg 300mm objektivet og 2X converteren påmontert. Jeg tar en kikk gjennom kameraet og ser to nye ulver på vei over elva. Disse virker noe mindre enn den jeg så dagen før. Lykken står meg bi og jeg greier med skjelvende hånd å få til noen greie bilder selv om avstanden er alt for stor. Klikk på bildet for større versjon.

Poteavtrykkene etter ulvene er enorme. Klokka mi er ca. 40mm i diameter.

Et noe mindre dramatisk møte, var møtet med denne flotte dvergloen som er en ny art for meg. Den ligner veldig på sandlo, men er mindre og trives best i innlandet.

Bildet er tatt med Canon 1D mkIII og 300 f/2,8 og 1,4 converter. Klikk for større versjon.

Ingen kommentarer: