onsdag 27. august 2008

Klatring på Søre Nål!

Vår siste ferieuke gikk til Svartdalen i Jotunheiemen med Dag. Der hadde vi noen utrolig flotte dager med godt vær. Jeg og Dag gjennomførte, med våre klatreferdigheter, en aldri så liten klatrebragd! Vi besteg Søre Nål (Kjerringa med staven) på Knutsholsmassivet. Denne 2000 meter toppen har i mange år ligget i bakhodet som en meget utilgjengelig topp.


Her er Nåla sett fra platået i nordlig retning. Vår rute til toppen gikk på den andre siden, i stupet ut mot Svartdalen.

Endelig oppe på det arealfattige toppunktet. Klatringen opp var akkurat lett nok til at en rusten klatrer som meg kunne komme seg opp på led uten fall.

Nordeggen (fra venstre) er den vanligste og enkleste ruten. Den har ingen nøyaktig gradering, men er iflg. beskrivelser mellom vanskelighetsgrad 3-4, dvs. enkel klatring. Min personlige erfaring med ruten opp og vanskelighetsgraden, bærer sterkt preg av at det er minst 2-3 år siden jeg sist foretok meg noe lignende på klatrefelt hjemme i Østfold.


Dag på toppen! Det blir fort litt trangt på et toppunkt som måler ca. 1m2.

Dag speider opp på Nåla, vel nede i Svartdalen etter en lang og utfordrende dag.

Fotoutstyr: Canon 400D m/18-55 og 55-250mm. Bildet av meg er tatt av Dag med et utgammelt Konica digitalkamera. Klikk på bildene for større versjoner.

Ingen kommentarer: