søndag 26. oktober 2008

Selvportrett!

Photoshop er et fantastisk verktøy for bildebehandling, og selv om man bruker mange timer hver dag ved pc-skjermen vil man ikke komme helt til bunns i programmet. Jeg har sikkert brukt 3000 timer (ingen overdrivelse) med programmet siden 2002/2003 og føler jeg kun har skrapt litt i overflaten. Det er først nå jeg har begynt å jobbe med LAB farger og det har virkelig utvidet horisonten og mulighetene videre.
Selvportrettet under er et eksempel på hva som lett kan gjøres i Lab fargerom i Photoshop. En enkel teknikk gjør det mulig å fremheve hudens alle slags lyter, rynker, porer, kviser mm. og kan gi portrettet et "herlig" uteligger-uttrykk! Jeg har overdrevet teknikken her, men brukt varsomt kan det gi bildet det lille ekstra særpreget. Jeg konverterte det til gråskala. Det ble for grusomt i farger!

Bildet er tatt med Canon 30D og EF-S 10-22mm. Klikk for større versjon.

Ingen kommentarer: