søndag 21. november 2010

Onkel Per, fotomentor!

Min fotointeresse startet for fullt i 1983/84, og det var Onkel Per som i tillegg til pappa, var mine fotomentorer på den tiden. Jeg fikk grundig opplæring i det rent fototekniske, lærte meg å komponere bildet riktig og ikke minst se det gode motivet. Jeg hadde med stor sannsynlighet ikke livnært meg på foto i dag hvis denne inspirasjonen hadde uteblitt.

På bildet under er onkel Per fotografert av meg på en av våre mange fotoekskursjoner på midten av 80-tallet. Det var morsomme turer rundt i Østfold i en rød ford Sierra, sommer som vinter, alltid drassende på store velfylte fotobagger.

Bildet er tatt med mitt første kamera i 1985 (Canon A1 med FD 50mm 1,8 SC). Frem til da hadde jeg lånt pappas Konica utstyr. Det nye Canon kameraet revolusjonerte den tekniske bildekvaliteten og siden den gang har jeg i hovedsak brukt Canon fotoutstyr.

3 kommentarer:

Onkel Per sa...

Hei !
Artig med slike tilbakeblikk. Tror bildet av meg er fra ett lagerlokale i Sannesund. Det var tider det! Minner deg på at vi (foreløpig) ikke har avsluttet vårt store prosjekt: "Krakk".....

Du har jo virkelig hatt fokus på dette med foto og studert alt i macro med god dybdeskarphet. Med en åpen blender og god balanse i oppbygingen av din kunnskap.
Så du må ikke se bort fra "selvutløser-faktoren".
Nå kan jo jeg håpe på litt strøeffekt av dette få tilbake noen objektive linjeføringer hvis vi finner lukkertid.

Hilsen onkel Per

Anonym sa...

Artig dette, for jeg er innom denne siden titt og ofte for å få litt inspirasjon. Alltid mye bra!

Hilsen fetter Christopher

Tage Solberg sa...

Hei Christopher! Lenge siden sist.
Veldig hyggelig at du tar en tur innom bloggen min.
Jeg skal grave frem noen fler gamle bilder etterhvert. Kanskje jeg finner noen du er med på :-)