mandag 25. april 2011

Påsketur til Boksjø!

Isen gikk akkurat i tide, slik at deler av påskeferien kunne brukes på en herlig padletur til Boksjø. Therese har dessverre jobbet, så Burre hadde ikke noe i mot å bli med husse på en ekspedisjon ut i villmarken.

For å finne veien helt frem til Søndre Boksjø må man bruke tralle et par kilometer.

Burre og jeg var nok ute litt for tidlig på året denne gang. Fuglelivet yret ikke like like sterkt som vanlig, men likevel nok aktivitet til å få tatt noen bilder. Kvinendene var på plass og meget skye som vanlig. Bildene over/under er tatt på 40-50 meters avstand og lyden fra kameraets lukker var nok til å skremme dem opp fra vannflaten på den stille morgenen.


Burre er en god turkamerat, men å bruke timesvis på å ligge rolig i kamoflasje har han liten sans for. Jeg måtte derfor senke ambisjonsnivået mitt en del for akkurat denne turen og tilpasse meg den svært så aktivitetssultne pelsdotten.





Etter solnedgang kom to ender inn for landing i den grunne vika der kamoflasjen var satt opp. I meget stor hastighet og med et jetflylignende lydbilde brøt de kvelds-stillheten og jeg innså med en gang at dette var en art jeg ikke hadde fotografert tidligere. Jeg så umiddelbart, i det de passerte over leirplassen, at dette var "mergus", men disse virket større enn siland. Jeg fikk listet meg bort til kamoflasjen og var så heldig at de skye fuglene "fisket" seg mot skjulestedet og endte opp nærme nok for fotografering.
Laksanda er stor som en ærfugl og lever av småfisk og frosk, noe det var mer en nok av i vika.
Hunnen (over) er mindre enn hannen (under) og har nakketopp. Kjønnene er svært forskjellige og hunnen kan forveksles med siland.


Canadagåsa er alltid på plass på Boksjø.

Et grønnstilkpar var godt i gang med å etablere revir ved det sydlige elveoset.


Hvis jeg var flink til å aktivisere Burre i forkant, holdt han ut noen timer, men når han først går lei av å ligge i skjul er det bare å gi opp fotograferingen. Da skal han kose intensivt og gir fra seg høylydte gjespelyder. Villmarkslivet i nærområdene er tydeligvis vare for slike "ulyder" og motivene tok raskt til vingene.
Vi koste oss stort i det fantastiske vårværet. Selv om det kunne ha vært mer liv på vannet, hørte vi trane og orrfugl, så fiskeørn og storlomen.

Fotoutstyr som var med på padleturen: Canon 1Ds MkIII, 1D mkIII, 50D, EF 16-35 L, EF 24-70 L, EF 70-200 L, EF 300 2,8 L IS og EF 400 2,8 IS.

1 kommentar:

Geir Ole sa...

Herlig historie, godt selskap i hunden ser eg og kjenner meg igjen i og flotte bilder :)
Nice!