tirsdag 14. desember 2010

Iskald dag i fossekallens rike!

Desember er en særdeles rolig måned på eiendomsmarkedet. Når man da er så heldig og har en fridag i ny og ne, kan jeg ikke tenke meg en bedre måte å bruke den på enn denne. En lang og kald dag i 15 minus, i frostrøyken fra Buerbekken. Strålende vær i dag, men Buerbekken ligger hovedsakelig i ei dyp kløft og her skinner sola kun om sommeren.
Det tok lang tid før fossekallen dukket opp foran skjulestedet til Burre og meg. Det er ofte tilfeldigheter som avgjør hvor godt resultatet blir og i dag kom vi dessverre ikke tett nok på den hardføre nasjonalfuglen vår. Kun et av bildene tåler forstørrelse :-)


Klikk på bildet for større versjon.

Her kaster fossekallen seg ut i bekken og kommer opp med en gammel furukongle. Kongler står ikke akkurat på menyen til denne krabaten.

Det ble kaldt å sitte stille mer enn en time av gangen i kamuflasjen. Jeg brukte pausene til å få med noe av omgivelsene også på minnebrikka. Kameraet fikk seg en liten dusj i et av strykene og vannet frøs umiddelbart fast på frontlinsa. Jeg turte ikke tørke av iskrystallene på frontelementet i frykt for riper og måtte bytte til annet objektiv.






På hjemveien passerte vi Isesjø og solnedgangen. Det var deilig å kjenne litt solvarme etter timer i iskald frostrøyk.

Bildene av fossekallen er tatt med 1D mkIII og EF 400mm 2,8L IS m/1,4X conv.
De andre bildene er tatt med 1Ds mkIII, EF 16-35 2,8L, EF 24-70 2,8L eller EF 70-200 2,8L.

Ingen kommentarer: