søndag 15. mai 2011

Lappdykker-romanse i Sætrevika!

Det ser ut til at et toppdykerpar har bestemt seg for å hekke i Sætrevika på Isesjø. Jeg har ved flere anledninger sett dem inne i vika og observert aktivitet langt inne i sivet. Reirplassen ligger meget utilgjengelig og godt beskyttet fra omverdenen.
Den lave vannstanden på Isesjø gjorde det mulig for meg å lage kamoflasje helt ytterst i sivbeltet. Selv her så langt ute og med vann til midt på leggen , kom aldri fuglene nærmere enn 50 meter fra meg. Teleobjektiv på 800mm brennvidde og på så lang avstand, resulterer ofte i redusert bildekvalitet pga bevegelser i luftmassen. Jeg valgte derfor å blende ned objektivet noe for å få det beste utgangspunktet.


Jeg var så heldig å få avbildet parringsspillet i løpet av de korte timene i skjul.




Det er ikke vanskelig å se hvorfor toppdykkeren heter det den heter.

Canon 50D, EF 400mm 2,8L IS med 2x conv.

Ingen kommentarer: