lørdag 16. februar 2013

Mer kreativ enn vanlig!

Fra tid til annen dukker det opp eiendommer på oppdragslista som krever noe mer enn gjennomsnittet. Det er alltid spennende med slike objekter og jeg får muligheten til å utfordre meg selv i større grad, og ofte mot bedre betaling også. Flere motiveringsfaktorer altså :-) Det er en helt tydelig trend mot det mer kreative innen boligfoto og jeg ser at de fleste fotografer ender opp med nærbilder av diverse uinteressante gjenstander og blomster i huset. Gjerne fulgt opp med ekstremt liten dybdeskarphet, skjev horisont for at kreativiteten skal være på topp. :-) Dette tar jeg sterk avstand fra! Jeg mener at et godt og kreativt interiørbilde skal si noe om boligen i tillegg og være et godt stykke fotoarbeid. Overdreven blitsbruk er også gjennomgangstonen hos boligfotografene for tiden. Man tar da livet av det naturlige lyset og boligens sjel. Det skal sies at det er betydelig mer krevende og bruke naturlig lys og jeg bruker mye blits selv for å lette på arbeidsbyrden i høysesongen.
Bildene under er tatt med minimal blitsbruk og har resultert i levende og ikke minst selgende bilder.

Bilder over er et standard informativt oversiktsbilde som utgjør over 90% av alle bildene jeg tar. På bildene under har jeg forsøkt å formidle noe mer, og valgt komposisjoner og utsnitt for å få bedre frem boligens særtrekk. Jeg har med omhu valgt å tilpasse dybdeskarpheten til det enkelte motiv. 




Oversiktsbildet er tatt med Canon 1D mkIII og EF 16-35 L II. De resterende er tatt med EF 24-70 2,8 L.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, er jo derfor jeg bruker deg vet'u :-) Helge Børsand