lørdag 26. april 2008

Storlom tar ørret!

Ventetiden i kamuflasje kan bli lang og enda lenger blir den når det du venter på aldri kommer. Nemlig tranen. Da er det utrolig morsomt når man får oppleve noe slikt som dette. Jeg har aldri tidligere sett en storlom som har tatt fisk. Jeg har selvfølgelig sett den dykke etter fisk, men ikke "tygget" den i seg som dette. Avstanden var dessverre for lang (60m) til at bildene blir teknisk gode, men jeg er stolt av å ha fanget dette sjeldne øyeblikket.

Jakten foregikk inne i sivet i bakgrunnen og i meget høyt tempo. Det er imponerende at en fugl greier å ta igjen en ørret under vann.
Ørreten blir slengt opp og glir ned med hodet først.

Jeg anslår at fisken var ca. 25 cm. lang og innenfor minstemålet for ferskvann. Jeg lurer på hva de lokale bøndene som eier vannet synes om denne storfiskeren?



Til slutt stekker storlomen seg opp av vannet og rister ørreten på plass i magen. Det må ha mettet godt for den virket noe mindre fiskelysten etter dette.



Her er bildebeviset på at det var en ørret storlomen tok. Dette er et 200% utsnitt av det orginale bildet.
Bildene ble tatt uten planlegging, jeg bare fokuserte og fyrte av en 10 til 15 bilder siden seansen kun varte i noen få sekunder. De er tatt med 1D3 og 300mm m/1,4 converter, iso 800.

2 kommentarer:

Anonym sa...

For noen vakre bilder. Storlommen er en av mine favoritter. Fantastisk å se:-)Hilsen M@y

Tage Solberg sa...

Tusen takk :-)