lørdag 26. april 2008

Villmark og Fototur til Søndre Boksjø!

Helt siden jeg var 16 år gammel har jeg jevnlig besøkt Søndre Boksjø for å ta bilder av fuglelivet der. Med dagens moderne fotoutstyr og en økt investeringsgrad, har også bildene blitt fler og bedre. Litt erfaring med fugler og utstyr kommer selvfølgelig også godt med.

Storlomen er min favoritt-art. Den er meget sky og krever en del forberedelser hvis man skal komme den nær.
Disse bildene er tatt rett etter kl 07.00. Jeg hadde gjort klart et godt skjulested jeg håpet skulle gi resultater, men man må ha litt flaks for at alt skal klaffe. Været var perfekt. Varm og myk morgensol og blikk stille. Plutselig ser jeg et storlompar 500m syd i sundet og de har kurs for meg. De reagerer litt på lyden fra lukkeren på kameraet mitt, men ikke nok til å skremme dem. De passerer meg på ca. 40m og jeg gjør mitt ypperste for at bildene skal bli bra.

Dette er et utsnitt fra bildet over og viser hvilken fantastisk oppløsning det er i dagens fotoutstyr. Bildet er tatt med Canon 1D mkIII og EF 300mm 1:2,8 med 1,4X converter. Jeg bruker et Benro karbonstativ med et Wimberley II hode.

Boksjø er full av ørret og gir storlomen et perfekt næringsgrunnlag.

Jeg vet at bildebrikken på kameraet er full av blinkskudd og frokosten blir inntatt i mektige villmarksomgivelser.

Leirplassen ligger på svensk side i Trestiklans Nasjonalpark.

Jeg tilbrakte 12 timer kontinuerlig i kamuflasje for å prøve å få tatt bilder av trane som jeg vet trives akkurat her. Men den eneste som ville holde meg med selskap var denne linerlen.

Denne beveren overrasket meg under frokost og ble fanget på bilde med EF 300mm og 2X converter.

Det å høre tranen og storlomen under slike omgivelser er mektige greier!

Krikkand er vår minste and på kun 37 cm. De passerte meg på kort avstand, men er utrolig sky og trakk seg unna så raskt jeg begynte å ta bilder.

Kajakken er pakket for hjemreise og siste rest av sola hjelper meg å finne veien til bilen

2 kommentarer:

Elg sa...

Det var godt du hadde med deg kamera på denne turen! Nydeleg bilete. Storlomen er det jo ikkje så ofte ein får sjå, og det er i alle fall ikkje så ofte ein kjem særleg nært innpå han. Dette albumet gjer ein smak av villmark.

Anonym sa...

Knallfine bilder av et fantastisk sted!
Fått noen bilder av ulven der da?
Kan muligens gi deg noen tips om hvor.....