torsdag 30. september 2010

Kragenes naturreservat!

Burre og Therese var i Sverige for å gjete kyr og sauer. Jeg valgte da å tilbringe en etterlengtet dag alene i naturen. Vi har passert Kragenes naturreservat på vei til utallige padleturer og jeg har alltid hatt lyst til å kikke nærmere på naturperlen. Allerede kl. 04.00 var jeg på plass i bilen og kl 05.30 satt jeg godt gjemt i kamuflasjen og ventet på at dyrelivet skulle våkne.

Reservatet ligger på fastlandet på vei ut til Resø.

Det er "ordning og reda" i et svenskt reservat, med biloppstillingsplass og utsikt.

Eldgamle løvtrær og beitemarker gir området sitt særpreg.


Det var rikt fugleliv denne dagen med høsttrekket godt i gang, men plasseringen av kamuflasjen var ikke optimal denne dagen dessverre.

Jeg måtte bruke EF400mm 2,8 L med både 1,4x og 2x (1120mm) for å komme tettere på motivene. Krikkender over og Silender under.


Det er ikke alltid like morsomt å være naturfotograf. Silanda på bildene (over og under) har fått hodet inn i en garnmaske. Den hadde glidd såpass langt ned at den strammet godt rundt brystet og hindret noe av vingebevegelsen. Silanda jobbet riktignok iherdig med garnet og hadde greid å rive av flere av trådene selv. Håper det løste seg til slutt.


På hjemveien kom jeg over denne musvåken og rakk akkurat å ta bildet før den forsvant.

Ingen kommentarer: